سند چشم انداز حوزههای علمیه خواهران
سند چشم انداز حوزههای علمیه خواهران
مأموریت حوزههاي علميه خواهران
اهداف کلان حوزههای علمیه خواهران
سیاستهای کلان حوزههای علمیه خواهران
چشمانداز حوزههای علميه خواهران در افق 1414
ویژگیهای چشمانداز حوزههای علميه خواهران در افق 1414
راهبردهای تحقق سند چشم انداز 1414 حوزههای علمیه خواهران
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلوة و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد، و علی آله الأطیبین الأطهرین المنتجبین، الهداة المهدیین، سیما بقیة الله فی الارضین؛ و اللعن علی اعدائهم اجمعین، من الآن الی یوم الدین.
تبیین، ترویج و تبلیغ دين مبتنی بر فهم از قرآن، سنت نبويصلياللهعليهوآلهوسلم و مكتب اهلبيتعليهمالسلام.
مأموریت حوزههاي علميه خواهران:
- تربیت بانوان وارسته و فرهیخته برای رفع نیازهای دینی جوامع، نظام اسلامی و حوزههای علمیه خواهران؛
- تبلیغ، ترویج، تثبیت و تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی و ارزشهای انقلابی در سطح ملی و فراملی با تأکید بر عرصه زن و خانواده؛
- زمینهسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی به ویژه در عرصه زن و خانواده بر اساس قرآن کریم، سنت نبویصلي الله عليه و آله و سلم و مکتب اهل بیتعلیهم السلام؛
- احیاء هویت والا، تبیین و تثبیت الگوی زن مسلمان برای حضور در عرصههای فردی، خانوادگی، اجتماعی، تربیتی، علمی و مهارتی؛
- پشتیبانی و حمایت از تحکیم، تقویت و اعتلای آرمانهای انقلاب و نظام اسلامی؛
- دفاع از نظریه و اندیشه اسلام و مکتب اهل بیتعلیهم السلام در حوزه خانواده و زن در برابر اندیشههای رقیب؛
- نظریهپردازی و تولید علم در حوزههای مختلف علوم اسلامی- انسانی و نظامات اسلامی- انسانی، به ویژه عرصه زن و خانواده؛
- تبیین روشمند، تعمیق و صاحبنظری در آموزههای اسلام ناب و مکتب تشیع در عرصههای مختلف علوم و معارف اسلامی به ویژه فقه با تأکید بر فقه زن و خانواده.
اهداف کلان حوزههای علمیه خواهران:
- تأمین و تربیت جامع و متوازن بانوان عالِم، وارسته و توانمند در عرصههای آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی و مدیریتی؛
- فعال در فهم جامع دین با تکیه بر فقه حکومتی و رویکرد فقه جواهری به ویژه در عرصه زن و خانواده؛
- تأمین و تولید علم، اندیشه و فرهنگ متقن و متناسب با نیاز جوامع و در تراز جهانی مبتنی بر آموزههای قرآن و مکتب اهل بیتعلیهم السلام؛
- تبلیغ کارآمد، فراگیر، هدایتگر و پاسخگو به نیازهای دینی جامعه و نظام در سطح ملی و فراملی به ویژه در عرصه زن و خانواده؛
- حضور فعال، مؤثر و برجسته در عرصههای علمی، فرهنگی و تمدنی در سطح بینالملل؛
- نقشآفرینی فعال و مؤثر در مدیریت تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همسو با آرمانهای انقلاب و نظام اسلامی؛
- ایفای نقش مؤثر در دستیابی به علوم اجتماعی و انسانی مبتنی بر آموزههای وحیانی، در جهت استقرار تمدن جهانی اسلام؛
- مشارکت در ایفای نقش در طراحی، زمینهسازی و استقرار نظامات اجتماعی اسلام؛
- معرفی هویت، رسالت و منزلت والای زن مسلمان و الگوی خانوادهی دینی بر اساس آموزههای قرآن و مکتب اهلبیت(علیهمالسلام).
سیاستهای کلان حوزههای علمیه خواهران:
- محوریت معارف قرآن و اهل بیتعلیهم السلام، در تمام مأموریتها؛
- اهتمام ویژه بر تحقق اندیشهها و رهنمودهای امام راحلقدس سره و مقام معظم رهبریدام ظله العالی و بهرهمندی از منویات و فرمایشات مراجع عظاممدظلهم؛
- اهتمام جدی به حفظ، ترمیم و بالندگی ارزشها و سنتهای اصیل و کارآمد سلف صالح حوزه؛
- اهتمام به تقویت سلوک معنوی و اخلاقی؛
- صیانت از کرامت انسانی و ارجگذاری حوزویان متناسب با منزلت معنوی و علمی آنان؛
- تأکید بر اتخاذ رویکردهای جامع و همافزا در عرصههای مختلف کارکردی؛[1]
- اتخاذ رویکرد پیشرو و فعال در تبیین و تعمیق دیدگاههای اسلام نسبت به مسایل زن و خانواده در عرصههای علمی و فرهنگی؛
- اهتمام به ترویج روحیهی خودباوری در میان مدیران، اساتید و خواهران طلبه؛
- تمرکزگرایی در راهبری و سیاستگذاری و تأکید بر واگذاری اختیارات و مسئولیتها در اجرا؛
- تأکید بر نظم و انضباط و گردش روان و قانونمند فعالیتها و امور متناسب با شؤون حوزوی؛
- تأکید بر عدالتمحوری و شایستهگزینی؛
- اهتمام به بصیرتافزایی و رشد بینش سیاسی، ضمن تأکید بر پرهیز از جناحی شدن فضای سیاسی حوزههای علمیه خواهران؛
- تأکید بر کیفیتگرایی و رشد هدفمند و متوازن در ابعاد محتوایی و ساختاری حوزههای علمیه خواهران؛
- ابتنای سیاستگذاریها و برنامهریزیهای علمی و فرهنگی بر تحقیقات علمی بر اساس مبانی و معارف اسلامی؛
- اهتمام ویژه به نقشآفرینی مؤثر و تعامل نظاممند، فعال و اثربخش حوزههای علمیه خواهران با نهادهای علمی و تربیتی در سطح ملی و فراملی؛
- تقویت تعامل حوزههای علمیه با نظام اسلامی و حمایت از آن؛
- اولویت دادن به نیازهای حوزههای علمیه خواهران و بانوان؛
- اهتمام به بهرهگیری از ظرفیتها و توانمندیهای بانوان در فرآیند تصمیمسازی، مدیریت و تعلیم و تربیت حوزههای علمیه خواهران؛
- اهتمام به حفظ استقلال همه جانبه حوزههای علمیه با تکیه بر توانمندیهای حوزه، با بهرهگیری از ظرفیتهای محیطی و منابع مردمی؛
- تأکید بر رشد علمی- اخلاقی و منزلت فردی بانوان طلبه در ضمن حفظ جایگاه خانوادگی آنان؛
- اهتمام به شناسایی و جذب استعدادهای برتر و توجه ویژه به شکوفاسازی، تربیت و ارتقاء نخبگان خواهر حوزوی؛
- هوشمندی و مراقبت در بهرهبرداری از علوم و تجارب بشری و فناوریهای نوین با تأکید بر حفظ هویت حوزههای علمیه؛
- اهتمام به هدایت نهادها و جریانهای فکری- فرهنگی در سطح ملی و فراملی؛
- توجه ویژه به مقابله با خرافات، آداب و سنتهای غلط خانوادگى و اجتماعى و نفی دیدگاههای انحرافی در زمینه زن و خانواده؛
- توجه به ویژگیهای خاص بانوان و اهتمام به تحکیم و تعالی خانواده در برنامهها و فعالیتها با تأکید بر نقش محوری زنان در خانواده و تربیت فرزندان؛
- اهتمام به ترویج روحیهی خودباوری و دستیابی به جایگاه مناسب برای زن و خانواده در نظام اسلامی؛
- اهتمام به حفظ و تقویت وحدت و همبستگی اجتماعی حوزویان؛
- تأکید بر حفظ و گسترش ارتباطات مردمی و تعاملات اجتماعی همدلانه حوزههای علمیه خواهران با جامعه بانوان؛
- تأکید بر نظارت و ارزیابی جامع، فراگیر، مستمر و قانونمند در تمام سطوح و عرصهها به منظور اصلاح و بهبود؛
- اهتمام به توسعه و گسترش فضای مناسب جهت اقبال عمومی بیشتر به انقلاب اسلامی، تشیع، روحانیت و حوزههای علمیه خواهران.
چشمانداز حوزههای علميه خواهران در افق 1414:
حوزههای علميه خواهران در افق 1414 نهادي است:
متعالی و پیشرو در ارائه جامع و متقن اسلام ناب محمدیصلي الله عليه و آله و سلم در سطح ملی و فراملی، محور در فهم، تبیین و ترویج دین و اندیشه اسلامی در عرصه زن و خانواده و نقشآفرین در اعتلای نظام اسلامی.
ویژگیهای چشمانداز حوزههای علميه خواهران در افق 1414:
- محوریت رسمیت یافته در عرصههای آموزشی، پژوهشی، تربیتی، فرهنگی- تبلیغی دینی زنان؛
- توانمند در تولید و توسعه دانش، بینش و گرایش دینی فرد، خانواده و اجتماع همگام با نهضت علمی و جنبش نرمافزاری؛
- صاحبنظر در مسائل فقهی به ویژه مسائل مربوط به زن و خانواده؛
- هدایتگر جامعه با اولویت زنان و خانوادهها به سمت الگوی دینی و جریان دادن دین در زندگی فردی و اجتماعی؛
- توانمند در تعامل سازنده با جوامع علمی، نهادها و سازمانهای همسو در سطح ملی و فراملی؛
- تأثیرگذار و تعیین کننده در سیاستگذاری، برنامهریزی و اقدامات مربوط به مسائل زن و خانواده در سطح حاکمیتی و غیرحاکمیتی؛
- برخوردار از تشکیلاتی منسجم، همافزا، هماهنگ، متوازن، چابک و پاسخگو؛
- برخوردار از کارگزارانی مؤمن، بصیر، وفادار، متخصص، خلاق و توانمند؛
- دارای توسعه متوازن و متناسب با ویژگیهای جمعیتی، جغرافیایی و فرهنگی؛
- بهرهمند از منابع پایدار مالی به ویژه حمایتهای مردمی در راستای استقلال حوزههای علمیه.
راهبردهای تحقق سند چشم انداز 1414 حوزههای علمیه خواهران:
- اصلاح، توسعه هدفمند و ارتقاء کارآمدی نظامهای تعلیم و تربیت، پژوهش، فرهنگ و تبلیغ و ایجاد ارتباط و انسجام وثیق بین آنها؛
- ایجاد و تقویت متعادل و متناسب ظرفیتها و زیرساختهای تولید و نشر دانش، بینش و گرایش دینی در تمامی سطوح (فرد، خانواده و اجتماع) و عرصهها (بنیادی، کاربردی و توسعهای)؛
- ایجاد و تقویت متناسب ظرفیتها و زیرساختهای تبلیغ و ترویج فرهنگ، ارزشها و معارف ناب اسلام در تمامی سطوح و عرصهها؛
- ایجاد و ارتقاء ظرفیت تربیت بانوان متخصص و صاحبنظر در علوم اسلامی و انسانی به ویژه در عرصه زن و خانواده؛
- ایجاد و ارتقاء ظرفیت تربیت بانوان مجتهده در موضوعات تخصصی با اولویت مسائل زنان و خانواده؛
- تربیت نیروی انسانی مؤمن، متعهد، انقلابی، شایسته، متخلق و متخصص در عرصههای مدیریت، تعلیم و تربیت، پژوهش و فرهنگ، از میان طلاب مستعد مبتنی بر نیازهای حوزه، جوامع و نظام؛
- توسعه کمّی و ارتقاء کیفی دانشآموختگان، آثار و تولیدات علمی و فرهنگی متناسب با نیازهای جوامع، نظام اسلامی و حوزههای علمیه خواهران؛
- برنامهریزی و سرمایهگذاری ویژه برای نخبگان و استعدادهای برتر؛
- مدیریت تولید علم با رویکرد توسعه تحقیقات و نظریهپردازی متناسب با نیازها؛
- انجام مطالعات فرهنگی، جمعیتی، جغرافیایی، بازخوردگیری و توسعه زیرساختها، فضای کالبدی و جذب نیروی انسانی ناظر به اهداف و مأموریتهای حوزه؛
- ایجاد زمینههای گسترش فعالیتهای تعلیمی - تربیتی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی حوزههای علمیه خواهران متناسب با نیازمندیهای فرهنگی، جمعیتی و جغرافیایی مناطق؛
- توسعه کارکرد و فرهنگ تبلیغ و هدایتگری در بین بانوان حوزوی؛
- تلاش در جهت شبکهسازی منسجم و یکپارچه مراکز و نهادهای معتبر علمی و فرهنگی دینی مرتبط با زنان؛
- تلاش در جهت شبکهسازی منسجم و یکپارچه میان نخبگان و بانوان فرهیخته دینی در سطح ملی و فراملی؛
- ارائه الگوی سبک زندگی دینی فردی، خانوادگی و اجتماعی به جامعه مخاطب در سطح ملی و فراملی؛
- ارائه الگوی عملی زن مسلمان به جامعه مخاطب؛
- ظرفیتسازی و توسعه همکاریهای همافزا و اقدامات مشترک با تأثیرگذاران و مراکز معتبر علمی و فرهنگی در سطح ملی و فراملی؛
- تعیین و تثبیت رسمی جایگاه مناسب به منظور ایفای نقش مؤثر حوزههای علمیه خواهران در مراجع سیاستگذاری و تصمیمگیری در سطوح مختلف مدیریت علمی و فرهنگی کشور در مسائل مرتبط و تاثیرگذار در عرصه زن و خانواده؛
- نقشآفرینی فعال و مؤثر حوزههای علمیه خواهران در گفتمانهای علمی و فرهنگی در سطح ملی و فراملی؛
- اطلاعرسانی و معرفی توانمندیها و ظرفیتهای حوزههای علمیه خواهران به جوامع علمی، نهادها و سازمانهای همسو در سطح ملی و فراملی؛
- بهبود و توسعه مستمر فرآیندها و روشهای سازمانی با رویکرد کاهش بوروکراسی، تمرکززدایی، روان سازی، سادهسازی و واگذاری به صف؛
- ارتقاء فرهنگ سازمانی و مدیریت جهادی مبتنی بر معنویت، آموزههای ناب اسلامی و ارزشهای انقلابی و سنتهای اصیل حوزههای علمیه؛
- توسعه ظرفیتهای فنآوری اطلاعات و فضای مجازی حوزههای علمیه خواهران؛
- شناسایی، جذب، نگهداشت، ارتقاء و دانشافزایی مدیران و کارکنان انقلابی، شایسته، متخلق، متعهد و متخصص؛
- شناسایی، ساماندهی و توسعه مستمر منابع مالی مردمی اعم از پایدار و غیرپایدار و موقوفات؛
- بهرهگیری از ظرفیتها و منابع مالی نظام اسلامی با ملاحظه استقلال حوزههای علمیه خواهران؛
- استفاده از مساعدتهای مراجع عظام تقلید.
[1] عرصههای کارکردی عبارتاند از عرصههای: تعلیم و تربیت، پژوهش، فرهنگ، تبلیغ، مدیریت، پشتیبانی، اداری و مالی.