اساسنامه شورا

 

:: مقدمه
:: الف. کلیّات
:: ب. سازمان و شیوه اداره
:: ج. وظایف و اختیارات
:: د. امور مالی
:: هـ. اصلاح و انحلال

 

 

 

مقدمه

تاریخ تشیّع چه در عصر حضور امامان معصوم علیهم‌السّلام و چه در عصر غیبت، شاهد نقش‌آفرینی زنان عالمه‌ای بوده است که منشأ آثاری گران‌سنگ بوده‌اند، اما شکل‌گیری حوزه‌های علمیّه خواهران به عنوان پدیده‌ای نو و مبارک تأثیرات شگرفی در معادلات فرهنگی ایران و جهان اسلام بر جای نهاده است. علمای بلاد به کمک افراد خیّر، از دهه چهل به تأسیس خودجوش مدارس علمیّه خواهران در قم و برخی شهرها اقدام کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تأسیس جامعه‌الزهراء سلام الله علیها با نظر موافق حضرت امام خمینی قدس سره در سال 1363، مرحله‌ای جدید از فعالیت‌های حوزوی خواهران بنیان‌گذاری شد و علمای بلاد را نیز به الگوگیری از این اقدام برای تأسیس مدارس علمیّه خواهران واداشت.
شورای عالی حوزه‌های علمیّه در سال 1375 تصمیم گرفت تا سامان‌دهی امور ستادی مدارس علمیّه خواهران در سراسر کشور را به نهادی مستقل بسپارد كه با تأسیس مرکز مدیریّت حوزه‌های علمیّه خواهران و برداشتن گام‌هایی مؤثر در جهت توسعه و هماهنگی و ارتقای مدارس علمیّه، نقطه عطف دیگری در تحولات حوزه‌های علمیّه خواهران روی داد. با این همه، به خاطر ضرورت هماهنگی، رشد و شکوفایی هر چه بیشتر و به منظور انسجام در امر سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیّه خواهران و یكپارچه‌سازی امور مربوط به آن با هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی، شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های عملیه خواهران با پیشنهاد شورای‌عالی حوزه‌های علمیّه و تأیید معظم‌له تشكیل گردید و مقرر شد:
1. تعیین و معرفی اعضاء محترم شورای سیاست‌گذاری به محضر معظم له جهت تأیید،
2. صدور احكام اعضای شورای سیاست‌گذاری،
3. تأیید اساسنامه شورای سیاست‌گذاری،
4. تأیید مدیر مركز مدیریّت حوزه‌های علمیّه خواهران،
5. تدوین سیاست‌های كلان و راهبردی مانند سند چشم‌انداز و برنامه‌های 20 ساله،
6. نظارت كلی بر روند امور در چهارچوب سیاست‌های كلان،
7. حمایت و پشتیبانی‌های لازم، توسط شورای‌عالی حوزه‌های علمیّه،
انجام گیرد. امید است در سایه توجهات حضرت ولی‌عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، حوزه‌های علمیّه خواهران و بانوان طلبه، در ساخت تمدن اسلامی، به‌ویژه در عرصه تبیین و ترویج معارف اسلامی و تربیت نسل‌های آینده، جایگاه شایسته خود را بیابند.
 

الف. کلیّات

ماده 1. شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیّه خواهران که در این اساسنامه «شورا» نامیده می‌شود، مجمعی است مرکب از صاحب‌‌نظران حوزوی که با هدف سرپرستی و هدایت کلان حوزه‌های علمیّه خواهران از راه سیاست‌گذاری، تصویب اصول، ضوابط و برنامه‌های کلی و نظارت بر حسن اجرای مصوّبات و فرایند مدیریّت حوزه‌های علمیّه خواهران تشکیل می‌شود.
ماده 2. اعضای شورا که حداقل هفت و حداکثر ده نفرند و دو نفر از آنان از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیّه می‌باشند، از سوی شورای عالی حوزه‌های علمیّه به رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، معرفی و پس از تأیید معظم له، توسط شورای عالی حوزه‌های علمیّه منصوب می‌شوند.
تبصره 1: انتخاب مجدد اعضای شورا برای دوره‌های متوالی بلامانع است.
تبصره 2: مدیر حوزه‌های علمیّه خواهران اگر از اعضاء شورا نباشد، بدون حق رأی در جلسات شورا شرکت می‌کند.
تبصره 3: پذیرش استعفای اعضاء، موافقت شوراي عالي حوزه‌هاي علميّه را لازم دارد.
ماده 3. هر دوره فعالیتِ شورا چهار سال است.


ب. سازمان و شیوه اداره

ماده 4. دبير و دبير دوم شورا از سوی اعضای شورا برای مدّت دو ‌سال انتخاب می‌شوند.
ماده 5. زمان و نحوه تشکیل و اداره جلسات شورا و چگونگی تصمیم‌گیری درباره موضوعات مختلف، طی آئین‌نامه‌ای به تصویب شورا خواهد رسید.
ماده 6. شورا برای انجام مسئولیت‌های خود، اقدام به تأسیس «دبیرخانه» می‌نماید.
ماده 7. دبیرخانه شورا به وسیله مسئول دبيرخانه ـ که از سوی دبير شورا پیشنهاد و با رأی شورا برای مدّت دو سال انتخاب می‌شود ـ اداره می‌گردد.
تبصره: انتخاب مجدد مسئول دبيرخانه برای دوره‌های متوالی بلامانع است.
ماده 8. مسئول دبيرخانه بدون حق رأی در جلسات شرکت می‌کند.
 

ج. وظایف و اختیارات

ماده 9. مسئول دبيرخانه وظایف زیر را بر عهده دارد:
1. تنظیم برنامه‌های دبير شورا؛
2. انجام مقدمات و پیگیری برگزاری جلسات شورا؛
3. تهیه دستور و تنظیم صورت‌جلسات شورا با هماهنگي دبير شورا؛
4. تنظیم و ابلاغ مصوّبات شورا پس از امضاء دبير شورا؛
5. انجام امور کارشناسی نسبت به پیشنهادهاي واصله؛
6. همكاري با مركز مديريت حوزه‌هاي علميّه خواهران در تدوین مقدماتی اسناد کلان و راهبردی (موضوع بند 10 ماده 10)؛
7. انجام امور نظارتی در حیطه مسئولیت‌های شورا؛
8. انجام مکاتبات رسمی شورا بر اساس آیین‌نامه مصوب؛
9. اجرا و پیگیری امور محول‌شده از شورا به دبیرخانه؛
10. ارائه گزارش فعالیت‌های دبیرخانه به شورا.
ماده 10. وظایف و اختیارات شورا عبارت است از:
1. تبیین و تفسیر مفاد مصوّبات شورا؛
2. درخواست تبيين و تفسير مواد اساسنامه از شوراي عالي حوزه‌هاي علميّه؛
3. پیشنهاد اصلاح مفاد اساسنامه شورا به شورای عالی حوزه‌هاي علميّه؛
تبصره: اصلاحات پیشنهادی با رأی دو سوم کل اعضای شورا به تصویب می‌رسد.
4. تصویب اساسنامه و ساختار تشکیلاتی مرکز مدیریّت حوزه‌های علمیّه خواهران و نهادهای وابسته؛
5. انتخاب مدیر حوزه‌های علمیّه خواهران و معرفی وی به شورای عالی حوزه‌هاي علميّه برای تأیید، و نصب وی پس از تأیید توسط دبير شورا؛
تبصره: مدیر با رأی اکثریت کل اعضای شورا انتخاب می‌شود.
6. پذیرش استعفای مدیر حوزه‌های علمیّه خواهران یا عزل وی پس از تأييد شوراي عالي حوزه‌هاي علميّه؛
7. تأیید معاونان مدیر حوزه‌های علمیّه خواهران پس از معرفی توسط مدیر؛
8. تأييد مديران استاني يا منطقه‌‌اي پس از معرفي توسط مدير؛
9. نظارت بر حسن اجرای مصوّبات شورا و ارزیابی نتایج به‌دست‌آمده؛
10. پیشنهاد سیاست‌های کلان و راهبردی (سند چشم‌انداز و سیاست‌ها و برنامه‌های بیست ساله) به شورای عالی حوزه‌های علمیّه برای تصویب نهایی؛
11. تصویب شاخص‌های رشد کمّی و کیفی طلاب، مدیران و اساتید؛
12. تصویب شاخص‌های رشد و توسعه حوزه‌های علمیّه خواهران؛
13. تصویب مقاطع و دوره‌های تحصیلی (آموزشی ـ تربیتی)؛
14. تصویب اصول، سیاست‌‌ها و ضوابط کلی ناظر به جذب و پذیرش طلاب خواهر با تأکید بر شناسایی و جذب استعدادهای برتر؛
15. تصویب اصول، سیاست‌ها و ضوابط کلی حاکم بر امور آموزشی، شامل:
الف. دوره‌ها و رشته‌ها و گرایش‌های درسی،
ب. مواد و حجم برنامه‌های درسی،
ج. تعیین عناوین و شرایط صدور مدارک علمی،
د. ارزشیابی تحصیلی طلاب،
هـ. توسعه بهره‌مندی طلاب خواهر از دروس عالی و تخصصی،
و. ارتقای علمی طلاب در چهارچوب برنامه‌های رسمی و غیر رسمی،
ز. تربیت، جذب، به‌کارگیری و ارتقای علمی و مهارتی اساتید؛
16. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی حاکم بر امور فرهنگی و تربیتی، شامل:
الف. ارتقای اخلاقی، تربیتی و مهارتی طلاب و نیروهای انسانی حوزه،
ب. ارتقاي آگاهی‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی طلاب و نیروهای انسانی حوزه،
ج. استقرار نظام ارزشیابی اخلاقی و رفتاری طلاب و نیروهای انسانی حوزه،
د. حضور طلاب و مشارکت حوزه‌های علمیّه خواهران در فعالیت‌های اجتماعی و مقابله با جریان‌های انحرافی،
هـ. تأمین سلامت و بهداشت طلاب،
و. تولید و عرضه محصولات علمی و فرهنگی؛
17. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به امور پژوهشی، شامل:
الف. ارتقاء توان‌مندی پژوهشی طلاب،
ب. تربیت پژوهشگران، کارشناسان و مدیران پژوهشی،
ج. سامان‌دهی پژوهشگران و پژوهش‌های حوزه‌های علمیّه خواهران،
د. ‌حضور و تأثیرگذاری پژوهشگران ‌وکارشناسان ‌خواهر حوزوی ‌در مراکز پژوهشی ‌و تخصصی خواهران؛
18. تصویب اصول وسیاست‌هاي ناظر به امور تبلیغی، شامل:
الف. شناسایی و سامان‌دهی اعزام مبلغان خواهر در داخل و خارج کشور،
ب. ارتقاء و توانمندسازی علمی و مهارتی، هماهنگ‌سازی و حمایت از مبلغان خواهر؛
19. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به ارتباطات اجتماعیِ حوزه با حفظ عدم اختلاط، شامل:
الف. احیا و تقویت نقش حوزه‌های علمیّه در تحولات اجتماعی و ارتقای فرهنگ عمومی،
ب. توسعه ارتباطات مردمی، تقویت همیاری اجتماعی و تعمیق پیوند میان طلاب و بانوان جامعه،
ج. تقویت هدفمند رابطه میان مدارس علمیّه و خانواده‌ طلاب؛
20. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به حوزه اداری و مالی، شامل:
الف. جذب کمک‌های مردمی و موقوفات،
ب. جذب، به‌کارگیری و ارتقای نیروی انسانی،
ج. ایجاد، نگهداری و گسترش فضا و تجهیزات مورد نیاز حوزه‌ها و مراکز وابسته و خوابگاه‌ها،
د. اقدامات حمایتی و خدماتی نسبت به طلاب و نیروهای انسانی حوزه؛
21. تصویب اصول، سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به امور حقوقی حوزه مشتمل بر:
الف. معاضدت‌های قضایی و حقوقی به طلاب و نیروهای انسانی حوزه،
ب. پیگیری استیفای حقوق نهاد‌های حوزوی وابسته،
ج. استفاده از عناوین حوزوی توسط اشخاص و نهادها؛
22. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به تأسیس، اداره، حمایت، هدایت، نظارت و انحلال واحد‌ها و نهادهای حوزوی، شامل:
الف. مدیریّت‌های ستادی،
ب. واحدها و مراکز آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و خدماتی؛
23. تصويب اصول، سياست‌ها و ضوابط كلي ناظر به اداره، حمايت، هدايت و نظارت مركز مديريت حوزه‌هاي علميّه خواهران و مؤسسات وابسته؛
24. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به شناسایی، ارتقاء علمی و مهارتی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر در چهارچوب هیأت امنای نخبگان حوزه؛
25. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به ارتقاء آگاهی‌ها و مهارت‌های فارغ‌التحصیلان و زمینه‌سازی برای به‌کارگیری توان‌مندی آنان؛
26. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به نظارت و ارزشیابی طلاب، اساتید و نیرو‌های انسانی؛
27. تصویب اصول،سیاست‌ها و ضوابط کلی ناظر به نظارت و ارزیابی نظام‌ها و برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی، تبلیغی، ارتباطی، سرمایه انسانی و پشتیبانی؛
28. تصویب سرفصل‌های کلی برنامه و بودجه سالیانه مرکز مدیریّت حوزه‌های علمیّه خواهران و دبیرخانه شورا؛
29. تصویب آئین‌نامه‌های مورد نیاز شورا.
 

د. امور مالی

ماده 11. منابع مالی مورد نیاز شورا و مراکز حوزوی تابعه، از محل کمک‌های رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی و مراجع عظام تقلیددامت‌تأییداتهم، موقوفات، کمک‌های خیرین و بودجه‌هاي عمومي كشور تأمین می‌گردد.
ماده 12. شورا اعتبارات مصوّب حوزه‌های علمیّه خواهران را از طریق مرکز مدیریّت حوزه‌هاي علميّه خواهران، در چهارچوب سیاست‌ها و ضوابط در اختیار آنان قرار می‌دهد.
ماده 13. اسناد مالی و تعهدآور شورا با امضای دبیر شورا و یکی از دو امین مالی معتبر می‌باشد.
تبصره: دو امین مالی با نظر شورا تعیین می‌شوند.
 

هـ. اصلاح و انحلال

ماده 14. اصلاح مفاد اساسنامه، با رأی دو سوم اعضای شورا تصویب و به شورای عالی حوزه‌های علمیّه جهت تأييد پیشنهاد می‌گردد.
ماده 15. انحلال شورا با پیشنهاد سه چهارم کل اعضای شورا و تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیّه، پس از تأیید رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی صورت می‌گیرد.
 تبصره: شورا همزمان با ارسال پیشنهاد انحلال، پیشنهاد خود را در مورد کیفیت انجام وظایف و مسئولیت‌های شورا پس از انحلال به شورای عالی حوزه‌های علمیّه ارائه می‌نماید.
ماده 16. پس از موافقت رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی با انحلال شورا، شورای عالی حوزه‌های علمیّه با تعیین هیأتی سه نفره ضمن رسیدگی و حل و فصل امور مالی شورا، نسبت به ارجاع وظایف شورا به نهاد جایگزین اقدام می‌نماید.
ماده 17. این اساسنامه مشتمل بر يك مقدمه، پنج فصل، هفده ماده و هشت تبصره در تاريخ 18/12/1391 به تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیّه رسيد.

دسترسی سریع

اخبار و اطلاعیه ها

بالا