اخبار و اطلاعیه ها


دیدار اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته) [1397/10/23]

اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (دامت برکاته) دیدار و گزارشی از فعالیت ها، برنامه ها و دستاوردهای حوزه های علمیه خواهران ارائه کردند.

 

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار با قدردانی از فعالیت های حوزه های علمیه خواهران، گفتند: امروز حوزه های علمیه خواهران به یک درخت تنومند تبدیل شده که ثمرات و دستاوردهای ارزشمندی دارد.

ایشان توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه برادران و خواهران را به برکت انقلاب اسلامی دانستند و اضافه کردند: ما قبل از انقلاب اصلاً در خواب نمی دیدیم چنین برنامه هایی با این گستردگی و وسعت در حوزه های خواهران پیدا شود؛ در حوزه برادران در زمان مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی 4000 نفر در قم طلبه برادر داشتیم و طلبه خواهر هیچ؛ اما الان نگاه می کنیم می بینیم بسیار پیش رفته ایم و گزارشی که ارائه شد نشان می دهد چه حجم از فعالیت در حوزه های علمیه خواهران انجام شده و یا در حال انجام است.

معظم له در ادامه به بیان چند تذکر پرداختند و با اشاره به لزوم حفظ استقلال حوزه های علمیه برادران و خواهران، تصریح کردند: وابستگی به دولت ها مشکلات زیادی برای حوزه ها ایجاد می کند، باید سعی شود تا حوزه ها روی پای خودشان بایستند و خودکفا شوند. البته این کار یک شبه انجام نمی شود و احتیاج به برنامه ریزی و زمان دارد که ان شاء الله مسئولین محترم حوزه به فکر آن خواهند بود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ترکیب اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران را ترکیبی ارزشمند دانستند و با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجارب ارزشمند یکدیگر، گفتند: این ترکیب شورای شما نشان می دهد که ان شاءالله وحدتی در هدف است و باید این مهم پررنگ باشد، به گونه ای نباشد که برنامه ریزی حوزه های عملیه برادران و خواهران به صورت جزیره های جدای از هم در بیاید.

معظم له با تاکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های حوزه های علمیه برادران و خواهران، اظهار داشتند: مشکلی که در حوزه های علمیه چه برادران و چه خواهران وجود دارد این است که با وجود تمام پیشرفت ها و دستاوردها متاسفانه از این سرمایه ارزشمند استفاده کامل نمی شود.

ایشان تاکید کردند: باید در این خصوص مطالعه و برنامه ریزی جدی و لازم صورت گیرد تا بتوان از این ظرفیت ها و استعدادها به خوبی بهره گرفت؛ عینا همین مشکل و گرفتاری در دولت ما هم وجود دارد و با وجود هزینه های زیادی که برای تاسیس دانشگاه ها و تربیت دانشجویان می شود متاسفانه برنامه ای برای استفاده از فارغ التحصیلان وجود ندارد و این یک آسیب جدی است.

نکته دیگری که حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی بر آن تاکید داشتند، لزوم اطلاع رسانی دقیق فعالیت های حوزه های علمیه برادران و خواهران بود؛ ایشان در این خصوص گفتند: در این خصوص باید از ابزارهای مختلف بهره گرفت؛ باید عملکرد و آمارها و فعالیت های حوزه های علمیه خواهران را در رسانه ها تبیین کنید تا نگویند در حوزه ها کاری صورت نمی گیرد.

معظم له با بیان این که در حوزه های علمیه در عرصه های مختلف کار شده اما به دلیل این که خبررسانی درستی صورت نمی گیرد واقعا حق حوزه ها ضایع می شود، خاطرنشان کردند: در تقویم کشور برای هر قشر و صنفی روزی اختصاصی وجود دارد، اما حوزه ها این گونه نیستند؛ باید در این خصوص مطالعه لازم انجام شود تا مسؤولان حوزوی بتوانند در فرصت های مختلف فعالیت ها و دستاوردهای حوزه را اطلاع رسانی و تبیین کنند.

ایشان توجه به جنبه های اخلاقی را مورد تاکید قرار دادند و اظهار داشتند: ما در همه سطوح مربوط به روحانیت، علم و اخلاق را کنار هم قرار می دهیم 50 درصد علم است و 50 درصد اخلاق.

معظم له با اشاره به وجود شبکه های فاسد و مفسد و گسترش فسادهای اخلاقی از طریق فضاهای مجازی، تصریح کردند: در این خصوص باید برای واکسینه کردن طلاب در برابر این هجمه ها نیز فکری بشود. 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی شناسایی و حمایت نخبگان حوزوی خواهر و برادر را یک اصل مهم دانستند و ابراز داشتند: در میان جمعیت چند ده هزار نفر نخبگانی وجود دارند که باید برای شناسایی، حمایت و تربیت آنها متناسب با ذوق، استعداد و تخصص آنها برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

معظم له یادآور شدند: نکته دیگر که بارها تاکید کرده ایم، این است که در این زمان باید کاری کنیم که همه طلاب خواهر و برادر با دو سلاح بیان و قلم مسلح باشند.

ایشان اضافه کردند: در زمینه نویسندگی و سخنرانی باید دوره ها و جلساتی گذاشته و آموزش های لازم به طلاب خواهر و برادر ارائه شود.

 

* حوزه های علمیه خواهران تابع نظرات مراجع عظام تقلید است.

آیت الله مقتدایی، دبیر شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران نیز در این جلسه اظهار داشت: حوزه های علمیه خواهران صددرصد هویت حوزوی داشته و تابع نظرات مراجع بزرگوار و تابع همان برنامه های حوزه است. تمام برنامه های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی که در حوزه های خواهران دایر است در شورای عالی مطرح، تنظیم، تصویب و ابلاغ می گردد.

همچنین حوزه های علمیه خواهران از نظر گسترش و ارتقای  سطح علمی نیز انصافا پیشرفت های مناسبی داشته و در مجامع علمی گوناگونی شرکت نموده و در تألیف کتاب و مقاله نویسی نیز رشد های خوبی داشته اند.

 

* تحصیل بیش از ۶۲ هزار طلبه خواهر در ۴۸۸ مدرسه علمیه خواهران

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران نیز در این دیدار به ارائه آماری از حوزه های علمیه خواهران پرداخت و گفت: تا به امروز بالغ بر 488 مدرسه علمیه خواهران در 28 استان کشور فعال بوده و سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی در مجموعه حوزه خواهران گنجانده نمی شود.

از این تعداد، 414 مدرسه علمیه در سطح دو، 58 مدرس علمیه در سطح سه و 16 مدرسه علمیه در سطح چهار مشغول به فعالیت می باشند.

در مجموع طلاب خواهری که دانش دین را فرا می گیرند، 53 هزار و 138 نفر در سطح دو، 9 هزار و 216 طلبه در سطح سه و 498 طلبه در سطح چهار مشغول به تحصیل می باشند؛ البته آمار مذکور فقط برای حوزه های علمیه خواهران بوده و جامعه الزهرا به صورت مستقل مشغول به فعالیت است.

همچنین قریب به 50 هزار فارغ التحصیل نیز داشته و تعداد اساتید حوزه های علمیه خواهران نیز یک هزار و 798 نفر بوده که از این تعداد، 139 نفر آقا و مابقی اساتید از بانوان هستند.

یکی از برنامه های حوزه های علمیه خواهران، تمرکز بر روی مسئله حوزه انقلابی است و تلاش می کنیم که حوزه خواهران به سمت هیچ جریان سیاسی وارد نشده و باشگاه سیاسی هیچ تشکیلاتی نباشد؛ اما در عین حال در همه فعالیت ها، بازنمایی تصویر مناسب انقلابی را از حوزه داشته باشیم.

 

* چاپ ۱۲۱ عنوان کتاب از سوی جامعه الزهرا (سلام الله علیها)

حجت الاسلام والمسلمین مدنی، مدیر جامعه الزهرا(سلام الله علیها) هم در این جلسه گفت: در حال حاضر 13 هزار 696 طلبه خواهر در جامعه الزهرا(سلام الله علیها) مشغول به تحصیل بوده که یک هزار و 263 نفر از آنان از طلاب خارجی بوده و از 58 کشور مهمان جامعه الزهرا می باشند؛ همچنین 574 استاد شاغل در این نهاد حوزوی نیز وجود داشته که 188 نفر از آنان آقا بوده و هشت گروه علمی-آموزشی نیز در حال فعالیت می باشد.

در کنار فعالیت های آموزشی، فعالیت های پژوهشی نیز داشته و بحمدالله هفت گروه علمی-پژوهشی و 10 انجمن پژوهشی نیز فعال بوده و تاکنون 400 مقاله پذیرفته شده آی اس آی و آی اس سی داشته ایم که خوب درخشیده اند.

همچنین تاکنون 121 جلد کتاب به چاپ رسانده و 20 عنوان دیگر نیز در حال چاپ است. کتابخانه جامعه الزهرا بحمدالله با نزدیک به 50 هزار جلد کتاب، غنی ترین کتابخانه ای است که در اختیار خواهران بوده و در بخش تبلیغ نیز خوشحالیم که خداوند متعال توفیق داده در بخش پاسخگویی به سوالات فقهی خواهران نیز با فتاوای تمام مراجع عظام تقلید مشغول هستیم. در دو سال اخیر 79 هزار پاسخگویی تلفنی و هشت هزار و 800 مورد پاسخگویی اینترنتی با 62 استاد پاسخگو داشته و 17 هزار استفتاء نیز تاکنون بارگزاری کرده ایم.

در بخش تبلیغ نیز سه هزار و 300 مبلغ ایرانی و 600 مبلغ غیرایرانی داشته که با توجه به اینکه هیچ بودجه ای برای أمر تبلیغ در اختیار نداریم؛ اما دو هزار اعزام داخلی و 300 اعزام به خارج از کشور داشته ایم.

حدود یک هزار نفر از خواهران ایرانی و غیرایرانی در خوابگاه جامعه الزهرا حضور داشته و در کنار آن مجتمع هدی و همچنین دانشگاه هدی با 480 دانشجو در 12 رشته را نیز داریم.

مهدکودک جامعه الزهرا نیز پذیرای کودکان شیرخواره تا پیش دبستانی است که بزرگترین مهدکودک خاورمیانه با حضور یک هزار و 115 کودک می باشد.

* سازمان حوزه خواهران، سازمانی منظم است.

در ادامه، دکتر فریبا علاسوند، عضو  شورای سیاست گذاری نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران واقعا بخشی از بدنه حوزه علمیه مقدس قم هست و وجود سه نفر از اعضای شورای عالی حوزه علمیه برادران در این شورا و همچنین حضور حجت الاسلام والمسلمین ربانی که بخش بزرگی از حوزه علمیه را اداره می کنند، نشان می دهد که چارچوب کلی شورای سیاستگذاری در راستای منویات کلی حوزه علمیه بوده که تحت اشراف مراجع معظم و مقام معظم رهبری تمشیت و اداره می شود و کوششی که اعضای شورا داشتند برای حوزه های خواهران این بود که اسما و معنویا حوزه های خواهران بر این سنت پایدار مانده، ماهیت حوزوی خود را حفظ کرده و با فرایند کلی حوزه جلو برود.

سازمان حوزه خواهران اعم از مرکز مدیریت خواهران و جامعه الزهرا انصافا یک سازمان منظم است که نظم موجود در آن، عوامل مختلف مدیریتی دارد؛ اما قطعا یکی از عوامل آن قانون پذیر بودن، برنامه پذیر بودن بانوان و کوشش و علاقمندی ویژه ای است که در آنان وجود دارد.  وجود شورای سیاستگذاری به فرآیند موجود و تسریع در آن کمک بسیار خوبی کرده است.

 

* نگاهی بر اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول عبداللهی، مسئول دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران نیز در این جلسه گفت: همانگونه که استحضار دارید، تغییر و تحولات چشمگیر محیطی حوزه، اعضای شورای عالی حوزه های علمیه را بر آن داشت تا نسبت به تأسیس نهادی تخصصی، مسئول و دارای اختیار جهت راهبری و تصمیم گیری در امور حوزه های علمیه خواهران با مشارکت عالمان و نخبگان و خواهران عالمه و مسلط به مسائل حوزه های علمیه خواهران و مرتبط با حوزه زن و خانواده اقدام کند؛ لذا در سال 1391 شورای سیاستگذاری حوزهای علمیه خواهران تأسیس و مطابق با اساسنامه این شورا، مقرر شد که این شورا سازماندهی، هدایت، رهبری و سیاستگذاری دو مجموعه عظیم و تأثیرگذار مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا را بصورت تخصصی، هماهنگ، منسجم و یکپارچه بر عهده گرفته و سیاست ها، برنامه ها و تصمیمات کلان را بدون دخالت در امور اجرایی و خرد تصویب کند.

حجم گسترده مطالبات جامعه و نیازهای عرصه خانواده و زن در دنیای امروز با توجه به تمرکز هجمه های دشمنان بر کانون خانواده و قشر زن و همچنین سرمایه گذاری وسیع دشمنان و رقبا در حوزه زن و خانواده و لزوم پیشرو بودن حوزه های علمیه در ارائه الگوی اصیل اسلامی در عرصه خانواده و زن به اضافه پیچیده بودن مسائل تربیتی، آموزشی، علمی و فرهنگی زنان و نهاد خانواده و لزوم توجه به اقتضائات خاص جنسیتی خواهران طلبه در برنامه ریزی ها و اقدامات تعلیمی تربیتی و علمی فرهنگی و لزوم توجه به نقش آفرینی طلاب خواهر در مقام مادری و همسری همگام با وظایف و مسئولیت های طلبگی و در نظر گرفتن این حد از برنامه ریزی ها و اقدامات تعلیمی، تربیتی، علمی فرهنگی، شورای سیاست گذاری را بر آن داشت تا با توجه به این مسائل، اقدام به سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان در خصوص حوزه های علمیه خواهران نماید که بعنوان نمونه می توان به تصویب اسناد راهبردی حوزه های علمیه خواهران مشتمل بر رسالت، مأموریت ها، چشم انداز و مسائل کلان حوزه های علمیه خواهران در افق 1414، مبانی، اصول، اهداف و سیاست های حاکم بر نظام تعلیم، تربیت، فرهنگ، تبلیغ و پژوهش حوزه های علمیه خواهران و نیز در تصویب اصول و سیاست های کلی حاکم بر تربیت، جذب، بکارگیری و ارتقای علمی و مهارتی اساتید حوزه های علمیه خواهران اشاره نمود.

دسترسی سریع

اخبار و اطلاعیه ها

بالا