اخبار و اطلاعیه ها


دیدار اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با حضرت آیت الله العظمی سبحانی(دامت برکاته) [1397/12/18]

اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران، با حضرت آیت الله العظمی سبحانی دیدار و درباره مسائل مختلف گفت و گو کردند.

به گزارش به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران حضرت آیت الله سبحانی در این دیدار با اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی اعضای شورا، گفتند: مباحث و گزارشی که از فعالیت های حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهراء در موضوعات مختلف آموزشی، پژوهشی و... گفته شد،‌ منتشر شود تا برای ارائه به گزارش ها و فعالیت ها استناد شود.

این مرجع تقلید افزودند: پیروزی انقلاب برکاتی داشته است که در جای خود بسیار مهم است، اما این طور نبوده که حوزه علمیه خواهران قبل از انقلاب نبوده باشد، بلکه حوزه علمیه خواهران به صورت اجمالی در شهر آبادان بوده و به وسیله ما شروع شد. در ایام محرم که به این شهر می رفتم و برای طلبه ها در آنجا تدریس می کردم.

ایشان ادامه دادند: به دلیل این که کسی برای تدریس در آنجا نبود، با تلاش های فراوان در سال 50 این هسته ای که در آبادان شکل گرفته بود، به قم آوردم، بهر حال این موضوع به صورت کم رنگ قبل از انقلاب نیز بوده است.

تربیت مبلغه در حوزه علمیه خواهران ضروری است

معظم له بیان داشتند: افرادی که در حوزه علمیه خواهران و جامعه الزهراء مشغول تحصیل می باشند، باید از آنها مبلغه ها تربیت شود تا در خانه ها، مساجد و ... به تبلیغ دین بپردازند و  در  این رهگذر اثر گذار باشند و معتقدیم اثری که مبلغه ها می گذارند بیش تر از  اثر گذاری مردان است.

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کردند: در آبان این اثر گذاری مبلغه ها را تجربه کردیم. در گذشته در شهر آبادان  آمریکایی و انگلیسی  حضور داشتند  و اغلب زنان بی حجاب رفت و آمد می کردند و مبلغه ها به این شهر برای تبلیغ می آمدند و با تبلیغ خود اثرگذار بودند و حجاب شهر عوض می شد.

این مرجع تقلید ادامه دادند: ‌باید مسیر درس آنها به سمت تبلیغ برود و مبلغه باشند تا بتوانند روی زنان اثر گذار باشند. حفظ حدیث و قرآن باید در آنها مجسم شود و تشکیلات  بگونه ای باشد از وجود این مبلغه ها در مساجد و مدارس  استفاده شود.

ایشان بابیان اینکه 10 درصد این طلبه ها برای اجتهاد حفظ شوند و الباقی برای تبلیغ در بخش بیان و قلم تربیت شوند، اظهار داشتند: اگر این کار انجام نشده، انجام شود و اگر صورت گرفته تقویت شود.

 استقلال حوزه از دولت ضرورت دارد

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به استقلال حوزه از دولت گفتند: گستردگی در مدیریت هزینه دارد، باید مدیریت کوچک شود تا نیاز دولت در بحث درآمدها کمتر شود. علمایی که در شهرها هستند  کمک کنند، برای خود  وظیفه ببینند که بخشی از کار را  انجام دهند .

 حوزه تنها به دادن مدرک اکتفاء نکند

 ایشان افزودند: اگر حوزه  مدرکی می دهد، باید طلبه ها بتواند با آن مدرک در مدارس تدریس کنند، یعنی مدرک حوزه در مدارس کارایی داشته باشد. در این صورت استقبال هم بیشتر می شود و اگر صرف مدرک باشد، اقبال از حوزه کمتر می شود.

 

فساد در شهر کریمه اهل بیت(ع) افزایش یافته است

معظم له از وجود فساد در شهر قم انتقاد کردند، عنوان کردند: متأسفانه در همین شهر قم فساد در حوزه زنان افزایش یافته است، باید با حضور زنان مبلغه، مجالس تعلیمی و تربیت  در مساجد و منازل برای زنان برگزار شود تا شاهد اثر بخشی باشیم.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه  اظهار داشتند: اگر کاری از دست من از طریق قلم و غیر آن بر بیاید، آماده همکاری هستم.

شورای عالی مورد تأیید مراجع تقلید است

حضرت آیت الله مقتدایی، رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران  نیز در ابتدای این دیدار گفت: قبل از انقلاب حوزه علمیه خواهران تشکیل نشده بود. اگر کسی می خواست درس طلبگی بخواند باید  فقه و ادبیات حوزوی را پیش عالمی  به صورت مستقل می خواند.

وی ادامه داد: در اصفهان بانو امین، پیش عالمی درس حوزه را خواند و بعدا به همراه گروهی،  مدرسه ای در اصفهان راه اندازی کردند و در همان مدرسه  15 نفر مشغول تحصیل شدند.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب امام راحل دستور راه اندازی مدرسه علمیه در قم را دادند؛ آیت الله شهید قدوسی متصدی این کار شدند و مدرسه را مشخص کردند و  به همراه بعضی شخصیت ها مانند حضرات آیات مرحوم فاضل لنکرانی، موسوی اردبیلی و مشکینی در آن مدرسه بودند که جامعه الزهراء را تشکیل دادند. اعضای شورای عالی تصمیم گرفتند در خارج قم هم مدرسه ای را راه اندازی کنند. قرار شد مدیری را مشخص کنند نهایتا آیت الله شرعی  مسئول این کار شد.

 

ضرورت راه اندازی شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران

وی عنوان کرد: مرحوم آیت الله شرعی بعد از قبول مسئولیت، در استانها اطلاعیه دادند و حوزه های متعدد را راه اندازی کردند، این حوزه توسعه پیدا کرد و تا مدتی اداره آن با همین شورای عالی بود.

عضو خبرگان رهبری اظهارداشت: ولی با توسعه کمّی و کیفی حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهراء، این شورا تصمیم گرفت شورای دیگری به نام سیاست گذاری حوزه های خواهران را راه اندازی کند، چون معتقدیم هویت این حوزه، همان حوزه علمیه برادران است و همان برنامه هایی که در حوزه علمیه برادران در حال اجرا است، در حوزه علمیه خواهران اجرا می شود.

 

شورای عالی حوزه های علمیه مورد تأیید مراجع تقلید است

آیت الله مقتدایی گفت: بنابراین شورای سیاست گذاری مستقل به وسیله شورای عالی تعیین شد، این شورا به وسیله مراجع تعیین می شدند و نمی توان برای هر تصمیم گیری به حضور مراجع رسید، شورای عالی حوزه، شورای سیاست گذاری را انتخاب کرد که به وسیله همان مراجع انتخاب و مورد تأیید آنها هستند.

 

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با بیان این که اعضای این شورا متشکل از ۹ نفر می باشند، افزود:  از زمانی که این شورا راه اندازی شد شاهد رشد و بالندگی حوزه های علمیه خواهران بوده ایم.

 

روزانه ۶۰ استاد پاسخگوی سوالات فقهی هستند

حجت الاسلام والمسلمین مدنی، مدیر جامعه الزهراء نیز در این دیدار گفت: هم اکنون در جامعه الزهراء 18 هزار طلبه به صورت حضوری و غیر حضوری به همراه 2هزار طلبه از 50 کشور در سطوح 2، 3 و 4 مشغول تحصیل هستند و برای افراد محدودی از اساتید، سطح 5 به صورت آموزشی طراحی شده است تا بتوانند در طی دوره 8 ساله صاحب نظر در مسائل زن و خانواده شوند.

فعالیت های انجام شده در جامعه الزهراء

وی افزود: در رویکرد جدید تلاش شده تا با برنامه ریزی بهتر همه ظرفیت های این جامعه برای رشد علمی طلاب بکار گرفته شود که از جمله آن، راه اندازی دوره تربیت پژوهشگر با حضور استاد، تفاهم همکاری با20 مرکز برای حضور و مشارکت جدی تر طلاب این جامعه برای ارائه فعالیت های پژوهشی، برگزاری دوره تربیت مترجم به زبان  عربی، انگلیسی و ترکی استانبولی برای خواهران غیر ایرانی  است.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران افزود: از دیگر برنامه ها راه اندازی 5 مجله داخلی و برگزاری اولین کتاب سال حوزه علمیه خواهران با ارسال 600 اثر بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی گفت: درارتباط با فارغ التحصیلان نیز همایش هایی در داخل و خارج کشور برگزار شد که از جمله آن برگزاری همایش و سیمنار در شبه قاره هند، لبنان، ایران بود.

مدیر جامعه الزهراء افزود: مورد دیگر طرح تربیت مبلغ در بخش های عمومی، تخصصی و گرایشی هم کارهای انجام شده است. سال گذشته 2 هزار نفر به داخل کشور و 300 نفر به خارج کشور اعزام شدند.

وی عنوان کرد: طرح دیگر راه اندازی تربیت مدرس و تربیت مشاوره ها است، تا کنون در بحث مشاوره 3 دوره برگزار شده است.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: برگزاری دو دوره تربیت پاسخ گویی به شبهات اعتقادی از دیگر فعالیت ها است، هم اکنون روزانه 60 استاد پاسخ گوی مسائل فقهی به مردم می باشند و در همین رابطه 5 هزار مقاله اعتقادی در سایت برای استفاده عموم مردم بارگذاری شده است.

برای استقلال حوزه به سمت ایجاد منابع پایدار حرکت می کنیم

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران نیز  گفت: هم اکنون 500 مدرسه علمیه خواهران فعال هستند و از این تعداد 412 مورد در سطوح ابتدایی و الباقی در سطح 3 و 4 می باشند.

وی افزود:62هزار طلبه به استثنای استان های خراسان رضوی و جنوبی و جامعه الزهراء در مدارس علمیه خواهران مشغول هستند. 49 هزار فارغ التحصل شدند. در سطوح عالی و در سطح 4، چهار رشته و درسطح 3، هشت رشته سطح راه اندازی شده است. 162 محل رشته در سطح 3 و 25 محل رشته درسطح 4 وجود دارد و طلاب مشغول تحصیل می باشند.

وی عنوان کرد: هم اکنون 7هزار استاد در مدارس م حضور دارند که از این تعداد 6هزار خانم مشغول تدریس می باشند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: شعار امسال« رفع کاستی ها ازحوزه های علمیه» انتخاب شده است. همه تلاشها انجام شد تا حدودی نواقص رفع شود. در مورد استقلال حوزه به سمت ایجاد منابع پایدار حرکت می کنیم در همین رابطه ظوابط ایجاد منابع پایدار به وسیله هیأت امناء مدرسه شکل گرفت. هدف این است بتوانیم سالانه نیاز حوزه را تعمیم بدهیم تا از وابستگی به دولت کاسته شود. همه تلاش را بکار گرفتیم در مدت 10 تا 15 سال وابستگی رفع شود.

 حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: از دیگر فعالیت ها در حوزه مهارت افزایی به طلاب صورت گرفته است. مقرر شد هر طلبه ای در طول 5 سال، دو مقاله بنویسد. برای انجام بهتر کارها حدود 12 کتاب مشخص شد و اجزاء پژوهش در هریک از کتابها آموزش داده شده است.

 مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: دیگر فعالیت ها راه  اندازی مرکز آموزش و مشاوره پژوهش با حضور اساتید در قم است. در همین رابطه در مرکز تحقیقات زن و خانواده اساتید قوی جمع شدند تا حوزه علمیه خواهران بتواند مرجعیت پاسخ گوی به  نیازهای جامعه زنان و جریان انحرافی زنان باشند و نتیجه راه اندازی آن، نشر 7 هزارمقاله و رساله از طلاب خواهر در جشنواره علامه حلی(ره) بوده است.

 وی عنوان کرد: از دیگر فعالیت ها در مورد زندگی و رسالت زنانه است. سیاست این بود از نزدیک ترین خانه طلاب، محل تحصیل راه اندازی شود و این سیاست انجام شد و به همین دلیل 85 درصد خواهران به سرعت ازدواج می کنند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: این سیاست ها باعث شد کل زنان با سواد که در گذشته 30 درصد بود، هم اکنون به 80 درصد برسد. این مسئله باعث جامعیت علمی زنان شده است.

 مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: از دیگر برنامه ها، مهارت افزایی برای طلبه های سطح دو در زمینه قرآن، حدیث شناسی و مسئله دانی است. این برنامه از ورودیهای 98 به صورت گسترده آغاز می شود.

 

 اسناد راهبردی حوزه های علمیه خواهران تصویب شده است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول عبداللهی، مسئول دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران نیز گفت: هدف از راه اندازی شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه، پاسخ گویی به حجم و نیازهای گسترده مطالبات خانواده، تمرکز دشمنان و هجمه علیه نهاد خانواده، و سرمایه گذاری معاندین بر روی مسئله زن و خانواده، لزوم پیش رو حوزه علمیه خواهران در بخش خانواده وزن، و ارائه الگوی اصیل خانواده از سوی حوزه علمیه خواهران و پیچیده بودن مسائل این حوزه و نهاد بوده است.

وی افزود: از دیگر اهداف راه اندازی این شورای، راهبری، نظارت و سیاست گذاری در جامعه الزهراء و حوزه های علمیه خواهران است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبداللهی بیان داشت: تا کنون دو دوره از انتخابات این شورای برگزار شد و از جمله  مصوبات مهم شورا، تصویب اسناد راهبردی حوزه های علمیه خواهران شامل مبانی اصول، اهداف نظام تربیتی، تبلیغی و تصویب اصول و سیاست های کلی بر نظام تربیت بوده است.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران گفت: این شورای درسطح کلان قوانین بالادستی مبانی، اصول و سیاست ها و قوانین کلی  تصمیم گیری می کند.

وی اظهارداشت: شورا دارای سه کمیسیون مدیریت برنامه ریزی، علمی و فرهنگی و ساماندهی مقاطع و رشته های تحصیلی است.

مسئول دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: در کمیسیونها حداقل 4 عضو شورا  به همراه مدیران و کارشناسان حضور دارند و تا کنون شورا  423 جلسه، 582  مصوبه و 466 دستور جلسه داشته است.

 

سرکار خانم دکتر فریبا علاسوند عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران نیز در این دیدار گفت: زمانی که حوزه علمیه خواهران در سال 58 در اهواز راه اندازی شده و همان ابتدای وقتی وارد حوزه شدیم، نمی دانستیم در حوزه چه مباحثی ارائه می شود و تنها فکر می کردیم که مفاتیح و سایر کتب ادعیه تدریس می شود.

وی ادامه داد: بعد از چند سال حوزه های عملیه خواهران اهواز  مورد حمایت علمی سه حوزه برادران مانند شهید حقانی، مرحوم موسی نژاد در مشهد و مرحوم آیت الله مجتهدی قرار گرفت و این حوزه توانست چند مدرسه علمیه در شهرهای دزفول، شوشتر و بستان راه اندازی کند.

علاسوند اضافه کرد: بعد از چند سال، فارغ التحصیلان این حوزه در آموزش و پرورش و تبلیغ بکار گرفته شده اند و بخشی از آن فارغ التحصیلان به حوزه علمیه قم برای فعالیت قوی تر آمده اند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه علمیه برادران به دلیل عدم محدودیت ها اثرگذاری زیادی دارند، ولی معتقدیم حوزه علمیه خواهران  به دلیل محدودیتها می تواند عمق و نفوذ بیشتری در درون خانواده ایجاد کند و این گونه است.

وی افزود: اگر چه حوزه علمیه نهال نوپایی است، ولی به دلیل توسعه کارها در بُعد فرهنگی و تبلیغ توانسته در مسائل مهم اثرگذار باشد.

 عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: اگر حوزه علمیه خواهران تاکنون توانسته اثر گذار باشد، به دلیل حمایت مراجع تقلید است.

  سرکارخانم مصطفوی نیز افزود: رشد و پیشرفت حوزه های علمیه خواهران فعلی قابل قیاس با حوزه علمیه قبل از انقلاب نیست.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران  افزود: دلیل پیشرفت و رشد حوزه علمیه خواهران به خاطر نوع اثر گذاری خواهران طلبه در مسائل تبلیغی، پژوهش و ... است.

دسترسی سریع

اخبار و اطلاعیه ها

بالا