اخبار و اطلاعیه ها


دیدار اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) [1398/07/15]

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران حضرت آیت الله  العظمی حسین نوری همدانی در دیدار رییس و اعضای شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران، رونق حوزه های علمیه به ویژه حوزه خواهران را به برکت انقلاب و تدابیر امام راحل دانست و گفت: بانوان در طول تاریخ در عقب ماندگی فکری، فرهنگی و اجتماعی قرار داشتند اما امام و انقلاب توانستند که راه را برای بانوان باز کنند تا بانوان نیز همانند آقایان به پیشرفت های علمی، فرهنگی و سیاسی دست پیدا کنند.

وی افزود: در فعالیت های حوزه باید بیشتر به کیفیت توجه کنیم تا کمیت، خوشبختانه از نظر کمیت وضعیت مناسبی داریم که البته باید بهتر شود اما از نظر کیفیت باید پیشرفت و سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

این مرجع تقلید با تأکید بر تبیین جایگاه علمی بانوان حوزوی اظهار داشت: بانوان می توانند به مقامات عالی علمی و تقوایی برسند و این جایگاه مختص مردان نیست، باید جایگاه علمی بانوان حوزه های خواهران به خوبی تبیین شود تا حوزویان و جامعه با دستاوردهای بانوان طلبه آشنایی پیدا کنند.

وی ادامه داد: باید به مباحث تخصصی اهمیت بیشتری داده شود، البته تا جایی علوم مشترک است و همه باید آن را بخوانند اما از مرحله ای باید به مسائل تخصصی بیشتر توجه شود؛ بانوان طلبه باید در قلم و بیان برجسته باشند تا بتوانند به درستی نسبت به نیازها پاسخگویی کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این که حوزه های علمیه باید به نیازهای امروز پاسخ دهند، ابراز داشت: اسلام برای همه نیازهای بشر برنامه دارد که این برنامه جامع باید برای جهانیان تبیین شود.

وی عنوان کرد: طلاب باید در زمینه های فقاهت، تبلیغ، تفسیر و مباحث دیگر به صورت تخصصی تربیت شوند، بانوان می توانند نقش ویژه ای در حل مشکلات و تبیین مبانی دینی در حوزه زنان برای دنیا داشته باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طلاب باید با نظرات و مبانی حضرت امام آشنایی کامل و دقیق داشته باشند، امروز وصیت و نظرات امام در بین دانشجویان تدریس می شود و این موضوع در حوزه ها هم باید مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر تقویت دروس اخلاق در حوزه اضافه کرد: درس اخلاق فقط برگزاری کلاس نیست بلکه منظور از درس اخلاق ساختن است و انسان سازی کار انبیا و ائمه طاهرین(ع) محسوب می شود، باید افراد متخلق به اخلاق اسلامی انتخاب شوند تا بتوانند دروس اخلاق را برگزار کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی آشنایی طلاب با نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را از وظایف مهم حوزه ها دانست و گفت: افتخار می کنیم که کتاب شریفی مانند نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) داریم که حاوی مطالب اعتقادی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و راهگشای امور جامعه است.

وی افزود: بانوان طلبه هم باید با رصد شبهات به ویژه در فضای مجازی به نیازها و شبهات جامعه پاسخ مناسب بدهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تربیت افراد اظهار داشت: تربیت افراد کار سخت و پرزحمتی است و باید با شناسایی ویژگی های افراد بر تربیت آن ها تمرکز کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به پیش رو بودن موسم عظیم اربعین ادامه داد: روز به روز بر عظمت این مراسم مهم افزوده می شود و مراسم اربعین می تواند زمینه ساز ظهور حضرت ولیعصر(عج) باشد، همه ما باید وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

 

حضرت آیت الله مقتدایی رییس شورای سیاست گذاری حوزه‌ های علمیه خواهران:

تشکیل حوزه خواهران ابتکار دقیق امام بود | فعالیت ۵۰۰ حوزه خواهران در کشور

رییس شورای سیاست گذاری حوزه‌ های علمیه خواهران، دستور امام راحل برای تشکیل حوزه خواهران را ابتکاری هوشمندانه دانست و از فعالیت ۵۰۰ حوزه مربوط به خواهران در کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران ،‌ آیت الله مرتضی مقتدایی  رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران عصر امروز در دیدار حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که در در دوران ستمشاهی حوزه خواهران وجود نداشت، گفت: خواهران در رژیم گذشته درس و بحث حوزوی و طلبگی نداشتند، البته ممکن بود بانوانی شخصا درس دینی را دنبال کنند.

 وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ابتکار به جا و به موقع حضرت امام برای خواهران نیز مانند برادران حوزه علمیه تأسیس شد، امام دستور دادند که در قم جامعة الزهرا(س) تشکیل شود و هیأت مؤسس برای آن تعیین کردند که حضرت الله آیت فاضل لنکرانی و حضرت آیت الله مشکینی در این هیأت حضور داشتند.

آیت الله مقتدایی با بیان این که سابقا در شورای عالی حوزه علمیه قم بنا بر این شد که حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور تأسیس شده و اختصاص به قم نداشته باشد، اظهار داشت: متصدی نشر حوزه ها و اجرای آن آیت الله شرعی بود، ایشان با کمال میل و استبال فراوان پذیرفتند که در سراسر کشور حوزه های خواهران تشکیل شود.

وی ادامه داد: امروز کار به جایی رسیده که به لطف الهی حدود 500 حوزه علمیه خواهران در کشور وجود دارد و هر کدام از حوزه ها زنده و پویا و مشغول تحصیل و تدریس هستند و پیشرفت های خوبی حاصل شده است و تجربه نشان داد که پیشرفت خواهران از پیشرفت برادران بیشتر است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بانوان به مسیر حوزوی علاقه مند هستند و با جدیت آن را دنبال می کنند، ابراز داشت: پایان نامه هایی که خواهران می نویسند واقعا پایان نامه های علمی و دقیق است و حتی پایان نامه های بانوان در مقایسه با حوزه برادران پیشرفت بهتری داشته است و خواهران حوزوی تألیفات با ارزشی دارند.

وی عنوان کرد: وقتی کار گسترش پیدا کرد در شورای عالی حوزه بنا بر این شد که تشکیلاتی برای سیاستگذاری حوزه خواهران به وجود آید تا جدای از شورای عالی حوزه های علمیه، سیاستگذاری حوزه خواهران را انجام دهند.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: بحمدالله در حال حاضر این شورا دایر است و اعضا فعالیت خوبی دارند، 3 نفر از اعضای شورای عالی حوزه های علمیه عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران هستند، همچنین رییس مرکز خدمات، مدیر جامعة الزهرا و مدیر حوزه های علمیه خواهران و سه نفر از خواهران در این شورا عضویت دارند.

وی اضافه کرد: شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران در حال هماهنگ سازی کارها است و پیشرفت های چشم گیری با برنامه های شورا در حوزه های خواهران به وجود آمده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور مدیر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: ۲۳ سال است که مدیریت حوزه علمیه خواهران شکل گرفته است. در طول این مدت ۵۰۰ مدرسه در کشور با حمایت خیرین و... راه اندازی شده که ۴۲۰ مدرسه در سطح عمومی و الباقی در سطوح ۲، ۳ و ۴ می باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: هم اکنون ۵۷ هزار خواهر مشغول تحصیل درحوزه های علمیه خواهران و ۵۳ هزار طلبه از حوزه علمیه خواهران فارغ التحصیل شدند.

وی بیان داشت: مجموع این ۵۰۰ مدرسه به وسیله اساتید، مدیران  و معاونین جامعه الزهرا  و حوزه های علمیه خواهران ادراه و مدیریت می شود و در همین رابطه ۷ هزار استاد که ۶ هزار خواهر می باشند درمدارس این دو مرکز مشغول تدریس می باشند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: این روند و نگاه برای تربیت اساتید، معاون و... ادامه دارد و هدف این است این حوزه، خودش را اداره کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: از دیگر برنامه ها جذب افراد با استعداد به حوزه علمیه خواهران است. این رویکرد جدید است و در همین رابطه بیش از ۱۰هزار طلبه خواهر در سطوح مختلف جذب شدند.

مدیر حوزه های عملیه خواهران افزود: در مسئله آموزش هدف اجرای برنامه و منویات بزرگان همراه با آسیب شناسی است. همه تلاش این است استعدادهای سطح دو با قرآن انس داشته و بتوانند از قرآن استدلال کرده تا از این طریق بتوانند برداشت های تربیتی کنند. این اتفاق خوب در گذشته در حوزه حدیث هم اتفاق افتاده است.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: از دیگر برنامه ها ، مهارت افزایی و آموزش در بحث فقه و بیان احکام است. در همین رابطه مهارت افزایی در موضوع تبلیغ هم ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: در موضوع اخلاق نیز دنبال مهارت افزایی هستیم. همه این برنامه باعث شده دنبال کسانی برای ورود به حوزه باشیم که از همه جهات با استعداد هستند، درهمین رابطه ارتباطی با مراکز خاص از طریق راه اندازی شورای پذیرش در استانها شروع شده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: از دیگر برنامه ها و طرح های مهارت افزایی، تربیت ۱۰ هزار نفر در موضوعات مختلف مانند تفسیر و ادبیات عرب و... بوده است.

وی بیان داشت: درموضوع پژوهش هم فعالیت های خوبی شده از جمله راه اندازی مرکز مشاوره پژوهش و ارتباط طلاب با این مرکز برای نوشتن پایان نامه است. همه طلاب سطح دو در زمان تحصیل لازم است دو مقاله پژوهشی که موضوع اش هم ارتباط به مسائل روز و نیاز جامعه باشد، ارائه دهند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: از دیگر فعالیت ها راه اندازی کتابخانه دیجیتال برای استفاده خواهران طلبه برای پژوهش و راه اندازی مرکز خانواده و زن درگذشته است که توانسته مرجعیت علمی در کشور در ارتباط با مسائل زن و خانواده را داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: هدف مدیریت حوزه های علمیه خواهران اثرگذاری درحوزه فرهنگی است و تلاش این است در فاطمیه و مساجد فرصتی برای حضور زنان مبلغه فراهم شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: از دیگر فعالیت ها حضور زنان طلبه برای آموزش و پرورش در ۸ رشته  و حضور خواهران طلبه به عنوان امداد فرهنگی و مشاور در کمیته امداد است.

وی بیان داشت: از جمله فعالیت ها دیگر اعزام ۱۵۰ زبان دان طلبه خواهر به موکب ها در مرزها برای راهپیمایی اربعین است.

این عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: از دیگر برنامه ها رصد شبکه های مجازی و شبهات اعتقادی در مورد زن و خانواده است.

 

 حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهراء(سلام الله علیها) :

حجت الاسلام والمسلمین مدنی گفت: امروز شاهد رشد علمی و پژوهشی طلاب خواهر هستیم و در همین رابطه دانشکده هدی در 12 رشته در جامعه الزهرا(س) راه اندازی شد.

مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: حوزه علمیه خواهران از طرف جوانان استقبال خوبی دارد. امسال این استقبال از 30 استان بوده است ودرحال حاضر بیش از 20 هزار نفر در سطوح دو، سه و 4 مشغول تحصیل می باشند.

ایشان افزود: هم اکنون 50 هزار طلبه از این حوزه فارغ التحصیل شدند و مشغول تبلغ، تدریس و... می باشند.

وی بیان داشت: در سالهای اخیر در موضوع آموزش شاهد تحولات خوبی بودیم. در همین رابطه سعی شد تربیت استاد مورد توجه قرار گیرد تا به عنوان استاد از آنها در همین حوزه  استفاده شود.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: از دیگر برنامه های جامعه الزهرا(س) توجه به موضوع پژوهش است. هم اکنون دارای دو مجله پژوهشی است که مجوز آن را از مراجع قانونی دریافت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی گفت: برنامه بعدی طراحی همایش کتاب سال حوزه علمیه خواهران است که برای بار دوم در زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی برگزار می شود.

مدیر جامعه الزهرا(س) افزود: از دیگر مسائل که در جامعه الزهراء(س) مورد توجه قرار گرفته، تربیت مبلغ با بیش از 2هزار نفر و اعزام آنها برای تبلیغ، ساماندهی سایت فارغ التحصیلان و راه اندازی سایت مجازی برای فارغ التحصیلان، توجه به تربیت مشاوران، برگزاری سه دوره تربیت محقق و... بوده است.

وی بیان داشت: هم اکنون با وجود مشکلات زیاد شاهد رشد علمی و پژوهشی طلاب خواهر بودیم. درهمین رابطه دانشکده هدی در12 رشته هم راه اندازی شد.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران افزود: راه اندازی مهد کودک روزانه با حضور 1هزار نفر و مجتمع ورزشی با حضور 20 هزار نفر از دیگر فعالیت های این جامعه بوده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول عبداللهی مسؤول دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول عبداللهی گفت: تاکنون مجموعه حوزه‌های خواهران بیش از ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل داشته و در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار طلبه شاغل به تحصیل در ۲۸ رشته تحصیلی فعالیت دارند.

مسؤول دبیرخانه شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران: جریان لجستیک و پشتیبان مادی و معنوی واحدهای تابعه در همه سطوح بر عهده دبیرخانه است.

وی افزود: از سال 91 شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب به علت اهتمام به اقتضائات و نیازهای حوزه های خواهران مستقلا تشکیل شد و اعضای بلند پایه ای دارد.

مسؤول دبیر خانه شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: یک سالی است که دور دوم شورا آغاز به کار کرده است و فعالیت های خوبی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به نحوه فعالیت و فرایندتصمیم گیری این شورا ادامه داد: شورای سیاستگذاری حوزه های خواهران یک صحن علنی دارد و مباحث اصلی در خصوص مبانی، اصول و سیاست های کلی در صحن شورا دو هفته یک بار طرح و بررسی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رسول عبداللهی ابراز داشت: در کنار صحن، شورا با حضور حداقل 4 عضو سه کمیسیون جانبی دارد که شامل کمیسیون های علمی و فرهنگی، بودجه و ساماندهی رشته ها و مقاطع تحصیلی می شود، سطح کلان سیاستگذاری و قانونگذاری بر عهده کمیسیون ها و صحن شورا است.

وی عنوان کرد: سطح دیگری از قانونگذاری نیز به واحدهای تابعه شورا واگذار شده که در کمیسیون های مربوطه واحدها طرح و بررسی می شود؛ کارگروه های تخصصی عقبه کارشناسی کمیسیون ها هستند و همه موضوعات در این کارگروه هامطرح می شود و نتیجه بررسی به صحن کمیسیون ها و شورا می رود تا بررسی شود.

مسؤول دبیرخانه شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: مبانی، اصول و سیاست های کلی در حوزه های پژوهش، آموزش، فرهنگی، ارتباط و پشیبانی در شورا تعیین می شود، افزون بر آن وظیفه دیگری برای نظارت بر روند اجرای سیاست ها و عملکرد واحدهای تابعه برای شورا در نظر گرفته شده که دبیرخانه در این زمینه نقش آفرین است.

وی اضافه کرد: تا کنون مجموعه حوزه های خواهران بیش از 150 هزار فارغ التحصیل داشته اند و در حال حاضر دو مجموعه تابعه بیش از 80 هزار طلبه شاغل به تحصیل در بیش از 28 رشته تحصیلی دارند و مشغول به فعالیت هستند، در کنار آن مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی و انجمن های علمی و فرهنگی در عرصه داخلی و خارجی فعال هستند.

 

خانم دکتر فریبا علاسوند عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران :

سرکار خانم دکتر علاسوند تربیت بانوانی که بتوانند صاحب نظر و تأثیرگذار باشند را از اهداف مهم حوزه های علمیه خواهران دانست و اظهار داشت: در دامنه این قله اهداف دیگری مانند تربیت مدرس، مبلغ و محقق وجود دارد و حوزه های علمیه خواهران در این زمینه ها توانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

خانم دکتر علاسوند فعالیت های حوزه های علمیه خواهران را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و گفت: حوزه های علمیه خواهران سعی دارند با برنامه و پشتوانه قوی و قدرتمند به برنامه ها جامه عمل بپوشانند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران با اشاره به استعداد فراوان بانوان طلبه افزود: مدیران حوزه خواهران به استعداد ویژه بانوان در این مسیر توجه دارند و بر اساس یک آرمانگرایی درست این حوزه ها را تأسیس و اداره کردند و نگاهشان در این مسیر به قله های معنوی برای بانوان بود.

وی ادامه داد: در مقابل دیدگاهی با اهداف کوچک و به دور از نگاه های آرمان گرایانه وجود دارد که بانوان استعداد چندانی ندارند و نیازی نیست که برای آن ها هزینه شود که نتیجه این نگاه تربیت افراد محقر خواهد بود که حوزه فعالیت بانوان را محدود می دانند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: در طول مدت تأسیس شورای مستقل برای حوزه های علمیه خواهران با حضور کسانی که اعتقاد و باور به استعداد و توانایی بانوان دارند و در این راستا فعالیت می کنند، این شیب پیشرفت خیلی قابل توجه است و این پیشرفت را درباره جامعة الزهرا(س) و حوزه های خواهران در حال مشاهده هستیم.

وی عنوان کرد: ارشادات و منویات مقام مرجعیت کمک شایانی به فعالیت های حوزوی می کند؛ چرا که بزرگترین پشتوانه معنوی برای پیشرفت در حوزه های علمیه نهاد مقدس مرجعیت است.

سرکار خانم فریده مصطفوی عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران :

در این دیدار همچنین سرکار خانم فریده مصطفوی فرزند امام راحل و دیگر عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران گفت: ما دوران قبل از انقلاب و حتی ابتدای تشکیل جامعة الزهرا(س) و حوزه های علمیه خواهران را
دیده ایم اما امروز اوضاع فرق کرده و پیشرفت های فراوانی حاصل شده است، از نظر پژوهشی و علوم دینی و زمینه های مختلف تبلیغی و اوج گرفتن فکر طلاب شاهد برکات زیادی بودیم.

فرزند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی افزود: بزرگانی که این مجموعه را بپا کردند و کسانی که امروز زحمت می کشند باید مورد تقدیر باشند چرا که با تلاش خود سبب ایجاد پیشرفت حوزه های علمیه خواهران و آشکار شدن توانایی ها بانوان شدند.

1398/7/15

دسترسی سریع

اخبار و اطلاعیه ها

بالا